سوال دارید؟

09112719767

آدرس ما

گلستان، گرگان، امیر آباد

آشنایی بیشتر با خواص و موارد مصرف درخت پالونیا

دسته بندی پروژه ها

گلستان، گرگان

09112719767

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 14

آشنایی بیشتر با خواص و موارد مصرف درخت پالونیا
6453
اسفند 6, 1397
مدیر سایت

درخت پالونیا Paulownia

 پالونیا از درختان خیلی مناسب برای جنگل کاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و روستا و کشت تؤام با انواع گیاهان زراعی رایج است. پالونیا دارای پوست خاکستری، قهوه ایی یا سیاه است که برروی پوست آن در درختهای جوان عدسکهایی وجود دارد.

شاخه‌های جوان از کرکهای غده ایی پوشیده شده‌اند و رشد شاخه‌ها بصورت انشعابات دوشاخه ایی کاذب است. برگها در درختان جوان بزرگ و با دمبرگهای بلند می‌باشد. گل آذین خوشه مرکب و گلها به رنگ ارغوانی و صورتی هستند،

میوه کپسول و بذرها ریز و بالدارند و بوسیله باد پراکنده می‌شوند که این بذرها عامل مهاجم بودن درخت محسوب می‌شوند و برای استفاده تجاری از این درخت باید بذرش عقیم سازی شود و اصلاح نژاد شود تا در برابر تنش‌های دمایی مقاوم تر شود و چوب دهی بهتری داشته باشد.

پالونیا درختی خزان پذیر بوده که گل‌های خوشبو زیبایی دارد. این درخت زمانی که در گل کامل است، تماشایی ست، خوشه‌های گل ایستاده به رنگ ارغوانی روشن با گل‌های بسیار خوشبو به رنگ سفید آبی که در اردیبهشت ماه ظاهر می‌شوند.

این درخت ارتفاعی بین ۸ تا ۲۵ متر دارد و حدود ۸ متر گستردگی دارد، از این رو درخت سایه دار تلقی می‌شود و به این منظور به‌طور گسترده در کشور چین کاشته می‌شود. این گیاه، درختی است با برگ‌های پهن و بسیار بزرگ به طول ۳۰سانتی‌متر و عرض تا ۲۰سانتی‌متر و قلبی شکل. عمر زیستی این درخت به‌طور متوسط ۳۰۰ سال است.

موارد مصرف پالونیا, توجیه اقتصادی پالونیا, خرید نهال پالونیا, خرید اینترنتی نهال پالونیا, فروش نهال پالونیا در گرگان, فروش نهال پالونیا در رشت

 

خواص چوب پالونیا

چوب پالونیا راست تار، نرم، روشن صاف است که بسیارسبک بوده و به راحتی در هوای آزاد خشک می‌شود.

این چوب خاصیت ضد آتش گرفتن دارد به همین دلیل با سوزاندن در کوره و تهیه ذغال, ذغالی بسیار با دوام تولید می‌کند. گونه‌های fargesii, P.elongata سبک‌ترین چوب را در بین گونه‌های پالونیا تولید می‌کنند.

چوب صنوبر شکافدار و کج شده می‌شکند. دوام مبلمان ساخته شده با چوب پالونیا حتی در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی مقاومم بوده وخاصیت رزونانسی خوبی دارد.

مصارف درخت پائولونیا

چوب پالونیا

طی بررسیهای بعمل آمده چوب این درخت بسیار سبک و نرم می‌باشد و کیفیت لازم را جهت تولیدات چوبی و خمیر کاغذ داراست.

استفاده از این درختان در زراعت چوب، ﻧﻬا لکاری در زمینهای کشاورزی، جنگلهای مخروبه و یا سوخته، در دوره کوتاهی موجب افزایش حجم چوب تولیدی در هکتار شده و کمبود چوب مصرفی صنایع را جبران خواهد نمود.

خصوصیات کیفی این چوب سبب استفاده گسترده از آن در بسیاری از محصولات گردیده است از جمله: صنایع نظامی، ورزشی، مبلمان، روکش چوبی، تزیینات ساختمانی، مدلهای هواپیما و… همچنین به دلیل خاصیت رزونانسی چوب این درخت در ساخت آلات موسیقی استفاده میشود.

حجم چوبدهی پالونیا  در  یک هکتار سالانه بین ۲۰مترمکعب درخاکهای فقیر و تا ۵۵ مترمکعب در خاکهای بسیارغنی می باشد (فاصله کاشت ۴×۵ ، ۵۰۰ درخت درهکتار  ۰/۴۰ تا ۱۵ مترمکعب افزایش حجم چوب درسال)

موارد مصرف پالونیا, توجیه اقتصادی پالونیا, خرید نهال پالونیا, خرید اینترنتی نهال پالونیا, فروش نهال پالونیا در گرگان, فروش نهال پالونیا در رشت

مثالهای از مصارف درخت پالونیا

مبلمان، مداد سازی، پارکت، کابینت و دراور، جعبه سازی، کبریت سازی، کاغذ سازی،

ساخت وسائل موسیقی جعبه دار، وسائل ورزشی نظیر تخته شنا و اسکی، میز و راکت های ورزشی، خلال دندان و چوب بستنی و آپوستانک پزشکان، صنایع هوا و فضا نظیر صنایع هواپیما سازی، گلا بدر و پاراگلایدار،

سازه های آبی – خشکی مانند هاورکرافت، قایق و کشتی، یراق آلات ساختمانی،

خانه های چوبی ارزان و سبک و ضد زلزله، دکوراسیون نمای داخلی و خارجی ساختمان، خراطی، ساخت قرقره و ماسوره، روکش گیری و لایه بری، MDF. نئوپان و فیبر، وسائل تزئینی مثل قاب عکس، جای دستمال و قاشق و چنگال جای سوئیچی و عروسک،

پروتز یا دست و پای چوبی برای معلولین، وسائل دکوری آشپزخانه، ظروف چوبی، کیف و قاب چوبی فلاسک و کلمن،

عایق های حرارتی و الکتریکی،تولید چیپس برای صنایع تولید کولرهای آبی، دامداری ها ومرغداری ها، ذغال و باروت و ده ها مصارف دیگر….

 

محصولات جانبی از برگها و گلها

مصارف دیگر آن از قبیل؛ عایق بندی، کربن فعال صنایع، مداد سیاه، داروسازی، کندوی زنبور عسل، جعبه های میوه و نیز کود سبز حاصل از برگها و گلها علاوه بر ویژگیهای چون تکثیر آسان، رشد سریع و سازگاری، جایگاه مناسبی را درصنایع متنوع کشور برای خود باز نموده است.

محصولات جانبی دیگر: از برگ و پوست درخت جهت تولید خاکِ برگ و خوراک دام و همچنین شهد گل‌های پائولونیا جهتتولید عسل، می‌توان از این درخت استخراج نمود.

برای تولید یک کیسه خاک برگ ۴ کیلویی، به یک کیلو برگ خیس پائولونیا و ۳ کیلو خاک رس ماسه‌ای نیاز است.

هر درخت پائولونیا در یک دوره ۵ ساله، حدود ۸۴ کیلوگرم خاک برگ تولید می‌کند. به این ترتیب از یک هکتار زمینِ زیرکشت پائولونیا با تراکم کاشت ۸۰۰ نهال، حدود ۶۷٫۲ تن خاک برگ تولید می‌شود.

برای تولید عسل، در هر ۱۰۰ درخت پائولونیا ۱ عدد کندو قرار می‌دهند و هر کندو سالانه مقدار ۴۰ کیلو عسل تولید می‌کند.

با احتساب گل‌های پائولونیا و کشت تلفیقی، مقدار ۳۲۰ کیلو عسل سالیانه تولید می‌شود که جمع ۵ سال تولید برابر با ۹۶۰ کیلو عسل ارگانیک است.

14 پاسخ به “آشنایی بیشتر با خواص و موارد مصرف درخت پالونیا”

  1. با سلام مطالب بسیار مفیدی بود و استفاده کردم ، منتهی نمی دانم برای تهیه محدود نهال این درخت (حدودا ۵ نهال) در تبریز به کجا مراجعه نمایم در ضمن آیا الان یعنی اوایل اردیبهشت می شود این نهال را کاشت یا خیر ؟ متشکر خواهم بود اگر جواب کاملی بفرمائید.

  2. با سلام مطالب بسیار ارزشمندی را مطالعه کردم می خواستم بدانم که نهال این درخت را در تبریز چگونه تهیه نمایم البته به تعداد محدود ( حدودا ۵ نهال) لطفا کاملا راهنمایی بفرمائید. متشکرم.

  3. سلام
    کاشت نهال پالونیا درتابستان و پاییز امکان پذیر است
    برای کاشت در گیلان منطقه کوهستانی، ودرکنار رودخانه میخاهم
    قیمت ۱۰۰ اصله نهال چقدر است

    • سلام لطفا با شماره های پشتیبانی سایت در تماس باشید
      با تشکر

  4. با سلام.
    آیا درست است که این درخت به علت قابلیت تکثیر سریع بذر توسط هوا و باد در فضا،این درخت به عنوان یک مهاجم برای سایر درختان محسوب می شود و حتی بعضی فروش و کاشت آنرا یک اشتباه برای طبیعت می دانند و در صورت فروش باید بذر های آن عقیم سازی شود؟