سوال دارید؟

09112719767

آدرس ما

گلستان، گرگان، امیر آباد

پالونیا؛ درخت شگفت انگیز paulownia wonder plant

دسته بندی پروژه ها

گلستان، گرگان

09112719767

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 14

پالونیا؛ درخت شگفت انگیز paulownia wonder plant
573
مهر 20, 1397
مدیر سایت

پالونیا (Paulownia )

گیاهی از عضو خانواده اسکروفولاریاسه (Scrophulariaceae) می‌باشد که شامل ۹ گونه با عملکرد بالا از نظر تولید چوب می‌باشد. نهال پالونیا بومی جنوب چین بوده و در طی قرن‌های متمادی توسط انسان کشت و مورد استفاده قرار گرفته است. گیاهان عضو جنس پالونیا به دلیل داشتن فتوسنتز از نوع چهار کربنه در گروه گونه‌های گیاهی با رشد بسیار سریع در جهان قرار می‌گیرند. در مناطق حاره‌ای این گیاه به صورت همیشه سبز رشد کرده و به عنوان درختان چوبی سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوست این درخت صاف و شاخه‌ها به صورت متقابل رشد می‌کنند. این درخت دارای گل‌هایی بزرگ به شکل گرامافون می‌باشد که بعد از گرده‌افشانی غوزه‌هایی را تولید می‌کند که در آن تعداد زیادی بذر ریز بالدار تشکیل می‌شود. این درخت استقامت زیادی را به تغییر شرایط محیطی از خود نشان می‌دهد.

نهال پالونیا, خرید نهال پالونیا

 

گونه های مختلف پالونیا

گونه‌های فورچنی (P. fortune)، تومنتوسا (P. tomentosa) و الونگاتا (P. elongate) از مهمترین گونه‌های جنس پالونیا محسوب می‌شوند. درخت پالونیا یکی از گونه‌های درختی منحصر به فردی است که علاوه بر رشد سریع و داشتن گل‌های زیبا و برگ‌های بزرگ دارای کیفیت چوب بالایی نیز می‌باشد. تمام گونه‌های مربوط به جنس پالونیا در زمره درختان با رشد سریع قرار می‌گیرند اما ایده‌عال‌ترین مورد برای استفاده تجاری رقم هیبریدی است که خود خصوصیات با ارزش دو گونه را به صورت توام دارا می‌باشد.

به دلیل تحمل به خشکی بالا، عدم حساسیت به ترکیب خاک و رشد در دامنه حرارتی گسترده از ۲۰- تا ۴۰+ درجه سانتی‌گراد زراعت چوب گونه‌های مربوط به جنس پالونیا این گیاه را تبدیل به یک فرصت بسیار سودآور برای تجارت جهانی کرده است.

خصوصیت های پالونیا

چوب درخت پالونیا در عین سبکی بسیار مقاوم است و این خصوصیت باعث شده هر جا چنین نسبتی از سبکی و مقاومت به صورت یکجا برای چوب مورد نیاز باشد استفاه از چوب این درخت همیشه انتخابی ایده‌آل باشد. انواع تیمارهای مختلف بر روی چوب درخت پالونیا قابل انجام می‌باشد. به دلیل روشن بودن چوب این درخت امکان رنگ‌پذیری با انواع مختلف رنگ‌های دلخواه را دارا می‌باشد.

نهال پالونیا, خرید نهال پالونیا

امکان استفاه از چوب این درخت برای تولید مبلمان، روکش، الوار، پنل، اسباب‌بازی، مواد اولیه تولید کاغذ، سوخت‌های زیستی و موارد دیگر میسر می‌باشد.

درجه بالای شاخص نسبت مقاومت به وزن در چوب پالونیا باعث شده است که استفاده آن در صنایع هوانوردی (ساخت قطعات هواپیما)، دریانوردی (ساخت قطعات کشتی و تخته اسکی روی آب) و ساخت کاروان بی‌رقیب و غیر قابل جایگزین با چوب درختان دیگر باشد. درخت پالونیا می‌تواند بدون نیاز به کوره خشک کن براحتی رطوب خود را از دست داده و در نهایت رطوبت بسیار کمی را در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد در خود نگهدای نماید.

چوب این درخت به صورت منحصر به فردی پایدار بوده و مقاومت بالایی نسبت به خمش، شکستگی و تابیدگی دارد. چوب پالونیا دارای ساختاری تشکیل شده از عناصر بسیار ریز می‌باشد که موجب می‌شود سطح چوب لطیف و ابریشم‌وار بدون لکه و برآمدگی باشد. ساختار ضدآبی چوب به همراه خاصیت ارتعاشی مناسب آن باعث شده است که چوب پالونیا انتخابی ایده‌آل برای ساخت لوازم موسیقی باشد.

شایان ذکر است که گیاه پالونیا مقاومت خوبی نسبت به انواع آفات و بیماری‌ها از خود نشان می‌دهد که این موضوع باعث شده است تولید تجاری این گیاه به صورت قابل توجهی کم هزینه و با ریسک پایینی به همراه باشد.

تاریخچه استفاده از نهال پالونیا

تاریخچه استفاده از چوب و نهال پالونیا درژاپن به قرن دوم پس از میلاد بر می‌گردد و طبق یک رسم دیرینه والدین دختران در زمان تولد آنها یک درخت پالونیا می‌کاشتند و وقتی آن دختر ازدواج می‌کرد از چوب همان درخت لوازم جهیزیه و اسباب اثاثیه منزل و هدایای عروسی را می‌ساختند. به باور قدیمی ژاپنی‌ها اعتقاد داشتند که اگر درخت پالونیا را در نزدیکی منزل خود داشته باشند سیمرغ افسانه‌ای از مسیر منزل آنها عبور کرده و کامیابی و فرزانگی را برای ساکنین آن خانه به ارمغان خواهد آورد.

نهال پالونیا, خرید نهال پالونیا

قرن‌های متمادی در کشور چین از چوب درخت و نهال پالونیا برای ساخت مبلمان، لوازم منزل، اسباب‌بازی، لوازم موسیقی، جعبه و سایر موارد استفاده شده است.

استفاده امروزی

امروزه پایه‌های ایده‌آل مربوط به گونه‌های سریع‌الرشد جنس پالونیا برای تولید چوب سبک با مقاومت بالا مورد انتخاب قرار گرفته است و اکنون این پایه‌های درختی از طریق فن‌آوری ریزازدیادی و کشت بافت در شرایط کنترل شده در حال تکثیر می‌باشد. در کشور چین سالیانه یک میلیارد و دویست میلیون نهال پالونیا تولید می‌شود.

زراعت چوب درخت پالونیا در دوره زمانی کوتاه در کشورهایی چون استرالیا، نیوزلند و نیز کشورهای قرار گرفته در مرکز، جنوب و شمال قاره آمریکا در حال اجرا می‌باشد. از دهه ۹۰ میلادی زراعت چوب گسترده درخت پالونیا در ایالت‌های جنوبی و جنوب شرقی ایالت متحده گسترش زیادی داشته که هم اکنون به عنوان منابع بسیار خوب برای پاسخ به نیاز بازار و ارائه سریع چوب با کیفیت محسوب می‌شوند.

 

 

 

2 پاسخ به “پالونیا؛ درخت شگفت انگیز paulownia wonder plant”

  1. سلام . لطفا بگید این درخت چقدر نیاز به اب در روز داره چند سال طول میکشه تا به مرحله تجاری و فروش برسه قیمت خرید و فروش چقدره ایا در مناطق کوهستانی رشد میکنه. و…
    لطفا در صورت امکان توضیح بیشتری از جزئیات کاش و پرورش و فروش بدید